U.S. Designates Four More Chinese News Organizations as Foreign Missions

U.S. Designates Four More Chinese News Organizations as Foreign Missions

U.S. Designates Four More Chinese News Organizations as Foreign Missions

U.S. Designates Four More Chinese News Organizations as Foreign Missions

WASHINGTON — The Trump administration announced on Monday that it was designating four more Chinese state-run news organizations that have operations in the United States as foreign missions, in a new round of restrictions likely to lead to some form of retaliation from China.

State Department officials said they were taking the action to label the organizations as propaganda organs for a foreign government. The groups will be asked to send to the State Department a complete roster of employees in the United States and a list of their real estate holdings.

David R. Stilwell, the assistant secretary for East Asia and the Pacific, declined to say in a telephone briefing with reporters what actions the United States might then take based on that information.

In February, after the first round of such designations of Chinese news organizations, and after a move by China to expel three journalists for The Wall Street Journal, the Trump administration imposed visa quotas on the five organizations that it had designated as functionaries of a foreign government.

That meant cutting the visas of 60 foreign employees. The Chinese government then expelled American journalists for The New York Times, The Washington Post and The Wall Street Journal. That action resulted in the departures of about 13 journalists from China.

The four organizations designated Monday are China Central Television, China News Service, People’s Daily and Global Times.

“These entities are not independent news organizations,” Mr. Stilwell said, adding that they were “substantially owned or effectively controlled” by the Chinese Communist Party or the Chinese government.

China Central Television is the main state-run television network in China. Its main overseas arm, China Global Television Network, or CGTN, was listed in the first round of designations in March.

People’s Daily is the main Communist Party newspaper. In the March designations, the State Department named a related company, Hai Tian Development USA, which distributes the newspaper in the United States.

Global Times is a nationalistic newspaper that is not an official outlet for party statements in the same way People’s Daily is, but it is owned by People’s Daily. Its editor in chief, Hu Xijin, is outspoken on Twitter, where he often criticizes the foreign policy of the United States.

China News Service is the second-largest news agency in China, behind Xinhua, which the State Department designated in March.

The agency also designated China Daily, an English-language newspaper, and China Radio International in March.




Source link

Check Also

Assassination Threatens Fate of Iran Nuclear Deal

Assassination Threatens Fate of Iran Nuclear Deal

Assassination Threatens Fate of Iran Nuclear Deal Assassination Threatens Fate of Iran Nuclear Deal After …